Jak przetrwać kwarantannę… – c.d.

Jak przetrwać kwarantannę… – c.d.

Psychologicznie rzecz ujmując, to, co się wydarzyło, to sytuacja, w której utraciliśmy poczucie kontroli. To absolutnie fundamentalna potrzeba każdego człowieka. Dziś możemy mieć wrażenie, że ziemia usuwa nam się spod stóp i nie jesteśmy w stanie przewidzieć, co się wydarzy. Sytuacje kryzysowe jednocześnie działają mobilizująco, skłaniają do większej kreatywności. Po pierwszym szoku wstajemy, „otrzepujemy się” i zastanawiamy: co dalej zrobić? To cenny mechanizm, który pomaga przetrwać trudne chwile. 

Niestety ciągły przekaz informacyjny, w którym dominują zagrażające wiadomości, potęguje niepokój.

Ciągła ekspozycja na informacje zwiększa poziom lęku, generuje coraz większy strach. Dlatego dopływ newsów warto rozsądnie dozować. Nie chodzi o to, żeby się odciąć od wiadomości, bo warto być na bieżąco, chociażby po to, aby reagować na komunikaty. Ale może wystarczy sprawdzić wiadomości trzy razy dziennie, zamiast mieć ciągle włączony telewizor z kanałem informacyjnym?

Dobrze też założyć, że ostatnie wiadomości sprawdzam np. ok. 19:00–20:00, a potem mam czas na relaks: czytanie książki, film, ćwiczenia, co kto lubi. Od złych wiadomości warto robić sobie przerwę, by nasz system poznawczy mógł się zregenerować.  

dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog społeczny z Uniwersytetu SWPS

Źródło: Puls Medycyny

Comments are closed.
Zwiększ czcionkę