Jak zorganizować czas na naukę w domu?

Jak zorganizować czas na naukę w domu?

Drodzy rodzice, w obecnej sytuacji, gdzie króluje chaos i przesyt informacji warto przede wszystkim zadbać o poczucie bezpieczeństwa u dzieci.

To co ma ogromne znaczenie w budowaniu bezpieczeństwa i minimalizowaniu stresu to schematy, rutyna dnia i wzmacnianie poczucia kontroli.

Te zasady mają również zastosowanie w organizacji nauki w domu:

1. Ustalmy wspólnie z dzieckiem ogólny plan dnia, w którym zawieramy czas na naukę, zabawę i regenerację.

Pamiętajmy, że nasz mózg najlepiej pracuje w porannych godzinach, dlatego warto ustalić czas na naukę rano, od razu po wstaniu i po śniadaniu.

Błędem jest rozpoczynanie od gier komputerowych, seriali lub innych wciągających czynności, gdyż trudno jest się od nich oderwać.

2. Twórzmylistę zadań.

Listę zadań można wykonać wspólnie z dzieckiem, tak żeby miała ciekawą formę graficzną i była jasna i przejrzysta.

Nasz umysł lubi działać według planu – może i nie da się tego zauważyć, ale rutyna spowodowana np. planem lekcji daje umysłowi spokój, ponieważ nie musi za dużo sam planować – więc nie martwi się zbytnio. Bez planu albo nawet jego zarysu można zacząć się niepotrzebnie denerwować.

3. Wyznaczmy miejsce do nauki.

Dobrze jest, gdy dziecko ma swoje stałe miejsce, w którym się uczy, w którym ma dostęp do pomocy.Pamiętajmy też o tym, by biurko (miejsce do nauki) było posprzątane. Porządek sprzyja skupieniu.

4. Ustalmy przerwy i sposoby ich wykorzystania.

Dzieci w zależności od wieku w ciągu dnia mogą poświęcić na intensywną naukę od 2 do 4 godzin dziennie.

Jednorazowy czas koncentracji dla dzieci na zadaniu to od 20 do 30 minut.

Dobrze jest pozwolić dziecku na korzystanie z przerw wtedy, kiedy tego potrzebuje. Ważne też, by przerwy mieć mniej więcej wyznaczone w planie dnia – wtedy organizm może się do tego przygotować i wie, że np. po danej lekcji/określonym czasie już czas na „odetchnięcie” i zmianę trybu pracy.

Jeszcze jedno, pozwólmy dziecku na odrobinę rozproszenia. Nie wymagajmy całkowitego skupienia w danym czasie. Dzieci w szkole mają możliwość korzystania z dobrych „rozpraszaczy” – czyli, takich które nie dekoncentrują całkowicie np.: odwracanie się, patrzenie w okno, rozmowy z kolegami, rysowanie po zeszycie. Złe rozpraszacze to gry komputerowe i telewizja.

Materiały przygotowane we współpracy z paniami: S. Kania i K. Sobusiak

Skorzystano z podpowiedzi pedagog Magdaleny Serafin

Comments are closed.
Zwiększ czcionkę